Blog

Zeg “Nee” tegen Corona!

Het RIVM heeft ons voorzien van allerlei verstandige regels. Heel goed natuurlijk maar waar het RIVM eigenlijk helemaal niets over zegt, is hoe je jezelf zo goed mogelijk kunt wapenen tegen ziek worden. Daarom onderstaand elke tips om de weerstand te verhogen:

Bewegen is belangrijk om gezond te blijven. Uiteraard aangepast aan wat een ieder kan (en wat nu mag). Zwaar sporten is nu niet verstandig omdat dat te veel van het lichaam vraagt.
Bewegen in de buitenlucht geniet de voorkeur. Dus lekker naar buiten.

Gezond eten. Er zijn boeken vol geschreven over wat gezond eten is en de discussies zijn niet van de lucht. Hier even een paar heel algemene tips:
Eet vers en afwisselend! Vermijd pakjes, zakjes en potjes met allerlei toevoegingen.
Eet veel verse groenten. Wordt rauwkost in de avond niet zo goed verdragen, eet dat dan ’s middags of denk aan roerbakken of stomen. Gaat je ze koken dan niet te lang. Het lichaam heeft de vitamine C en de vezels nodig.
Vers fruit en met mate (!) verse zuivel. Liefst jong dus liever meikaas dan oude kaas.

-Gezonde darmflora is ook belangrijk. Hier is probiotica voor te koop maar het meest simpel is het eten/ drinken van water- of melkkefir, zuurkool, goede yoghurt en andere gefermenteerde producten.

Gezonde nachtrust. Zorg dat je voldoende slaap krijgt. Tijdens de slaap heeft het lichaam in alle rust de tijd om afvalstoffen af te voeren en om te herstellen. Ga liever op tijd naar bed dan dat je lang blijft liggen. Er zit een kern van waarheid in de oude leus dat de uren voor middernacht dubbel tellen.  Lig je te malen? Bachbloesem White Chestnut helpt (en een goed (luister)boek ook.

Versterk je longen met kiezelzuur. Je kunt hiervoor celzout nr. 11 (Silicea van Schüssler) innemen maar je kunt ook het Zevenblad (Hanepoot) uit je tuin in de pan doen. Een soep maken van brandnetel of een thee van brandnetel en braamblad.  Ze steken nu allemaal juist hun hoofd boven de grond. Hoe vers wil je het hebben?!

Bij beginnende keelpijn Kauw bij beginnende keelpijn op een salieblaadje. Goed inspeekselen en telkens doorslikken. Of zet thee van (combinaties van) salie, linde, venkel, tijm, gember en steranijs.

Vlierbessensap van een goede kwaliteit bevat de stof sambucine die het virussen lastiger maakt om onze cellen binnen te dringen. Hierdoor kunnen ze zich minder snel vermenigvuldigen en zijn ze vatbaarder voor ons afweersysteem.
Neem hiervan 3 x daags een eetlepel en bij grieperigheid elk uur een koffielepel.

Genieten en plezier maken en zijn beide heel goed voor de weerstand. Dus zing (goed voor je longen), dans, speel een instrument of een spelletje, maak een mooie puzzel. Klus in de tuin of ga tekenen. Kortom: onderzoek wat je blij maakt en denk in mogelijkheden. Probeer de angst te laten varen.  Bach Rescue helpt tegen angst.
En valt het allemaal wat moeilijk, bekijk dan wat je nodig hebt en reik, bijvoorbeeld telefonisch, uit naar familie, vrienden of dorpsgenoten.
Veel mensen willen graag helpen. Ontneem ze niet de mogelijkheid.

Bovenstaande tips kunnen niet voorkomen dat je ziek wordt. Het blijft dus zaak alert te blijven en sociale afstand te bewaren maar met bovenstaande tips zal het virus zal zich een stuk minder welkom voelen.

Voor vragen over het bovenstaande of algemene vragen over het bevorderen van jouw weerstand kun je van maandag t/m vrijdag vrijblijvend bellen met de praktijk tussen 9.00 en 10.00 uur,

Blijf gezond!